شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند انسجام ترافیکی در جنوب شهر مشهد رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان
سرخط خبرها

تسریع عملیات انتقال زندان مشهد نیازمند جذب سرمایه‌گذار است | سومین فاز رودپارک تا ۱۴۰۳ احداث می‌شود

  • کد خبر: ۱۹۰۱۴۹
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
تسریع عملیات انتقال زندان مشهد نیازمند جذب سرمایه‌گذار است | سومین فاز رودپارک تا ۱۴۰۳ احداث می‌شود
گفتگو‌ی شهرآرا با شهردار منطقه ۱۱  پیرامون مزایا، مشکلات و فرصت‌های موجود در یکی از برخوردارترین مناطق شهری.

به گزارش شهرآرانیوز وجود جاذبه‌های مختلف تفریحی از جمله بوستان بزرگ و قدیمی ملت، بوستان رودپارک، بازار خطی و پررونق امامت یا همان چهارراه آزادشهر و مسیر خروجی شهرمان به سمت ییلاقات از بولوار وکیل‌آباد سبب شده است تا ارتباط مردم با منطقه ۱۱ شهرداری و گذر آن‌ها از این منطقه زیادتر شود. از همین‌رو خدمات ارائه شده در این منطقه نیز باید متناسب با نیاز اهالی منطقه و دیگر شهروندان باشد.

هرچند منطقه ۱۱ جزو سه منطقه پردرآمد شهرمان و یکی از مناطق برخوردار شهری است، این موضوع سبب نمی‌شود که تمامی سرانه‌های این منطقه هم مناسب باشد و در کنار تمام سرانه‌های مختلفی که به نسبت در این منطقه بالاست، در برخی از سرانه‌های شهری وضعیت مناسبی ندارد و طبیعتا شهرداری این منطقه در راستای ارتقای سطح خدماتی منطقه خود در تلاش است تا با اجرای پروژه‌های مختلف و افتتاح آن‌ها خدمات شایسته‌ای را به شهروندان این بخش از شهر مشهد ارائه دهد، موضوعی که به‌زودی با افتتاح یازده پروژه شهری در منطقه محقق می‌شود.

به بهانه بهره‌برداری از این پروژه‌ها به سراغ مهدی عرفانیان، شهردار منطقه ۱۱، رفتیم تا افزون بر تشریح پروژه‌های در آستانه افتتاح منطقه تحت پوشش خود به مسائل، مشکلات و دیگر موضوع‌ها هم بپردازد.

سرانه سبز منطقه بالا، دیگر سرانه‌ها پایین

سرانه‌های فضای سبز منطقه ۱۱ به واسطه بوستان‌های متعدد و بزرگ مقیاس بر دیگر مناطق شهری برتری دارد، ا‌ز بوستان‌های این منطقه و جلوه‌ای که به محلات این محدوه داده است بگویید؟

منطقه ۱۱ شهرداری مشهد حدود ۱۷۳۶ هکتار مساحت دارد که از ضلع جنوبی به بولوار وکیل‌آباد، از بخش غرب به بولوار نمایشگاه، از سمت شمال به بزرگراه امام علی (ع) و در نهایت از ضلع شرقی به بولوار آزادی محدود می‌شود. جمعیت این منطقه براساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۲۰۰ هزار نفر است که به طور قطع در این سال‌ها روی جمعیت تغییرات ایجاد شده است.

وجود یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بوستان‌های شهری مشهد را که همان بوستان ملت است می‌توان یکی از ویژگی‌های منطقه ۱۱ شهرداری مشهد بیان کرد که البته این بوستان در دل خود نیز ویژگی‌هایی مانند مزار شهدای گمنام، آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره)، فرهنگ‌سرای امام رضا (ع)، فضای ویژه بانوان و فضا‌های ورزشی متفاوتی را جای داده است. همچنین وجود دیگر بوستان‌های شهری مشهد در منطقه مانند بوستان رودپارک در مسیر کال چهل‌بازه و بوستان برکت در حاشیه بولوار امام علی (ع)، حدفاصل پل دانشجو تا سیدرضی هم از دیگر ویژگی‌های این منطقه محسوب می‌شود که سبب شده است تا زائران و مجاوران بارگاه رضوی برای حضور در بوستان به محدوده شهرداری منطقه ۱۱ وارد شوند.

سرانه منطقه ۱۱ چه میزان با استاندارد‌ها فاصله دارد؟

سرانه فضای‌سبز این منطقه منهای افزایش سرانه‌ای که با افتتاحیه‌های پیش‌رو رقم خواهد خورد، به ازای هر فرد، ۹.۵ مترمربع است. بنابراین، سرانه فضای سبز این منطقه بالاست. اما در دیگر سرانه‌ها وضعیت مانند فضای سبز نیست. به عنوان مثال در بخش درمانی هر چند مطب پزشک در این منطقه زیاد است، اما بیمارستانی وجود ندارد. در سرانه آموزشی نیز وضعیت منطقه معمولی است و در بخش فرهنگی در این منطقه فقط یک فرهنگ‌سرا و سه سالن ورزشی وجود دارد. در حوزه بحران نیز در این منطقه تنها یک سوله بحران وجود دارد که در ماه‌های آینده این سوله به بهره‌برداری می‌رسد، البته در برنامه داریم که در صورت وجود اعتبارات، عملیات اجرایی ساخت یک سوله بحران دیگر را در سال آینده آغاز کنیم.

ایجاد مشوق برای رونق‌بخشی به ساخت‌وساز

این منطقه از سال‌های دور شاخص ساخت‌وساز در شهر مشهد بوده است، در همین راستا ارزیابی‌تان از بازار مسکن چیست و شهرداری برای رونق ساخت‌وساز چه برنامه‌ای در دستورکار دارد؟

در موضوع درآمدی در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری، تکالیف نقدی و غیرنقدی برای شهرداری منطقه لحاظ شده است که در بخش درآمد‌های نقدی عدد ۱۴۹۰ میلیارد تومان و در بخش غیرنقد عدد ۷۰ میلیارد تومان مربوط به شهرداری منطقه ۱۱ است. امسال از نظر موضوع ساخت‌وساز، وضعیت خاصی در شهر حاکم بوده است.

رکود بازار مسکن، خروج نقدینگی از حوزه ساخت‌وساز، تورم‌های موجود در بخش ساخت‌وساز، افزایش دستمزد، افزایش قیمت مصالح و دیگر مشکلات این حوزه سبب شده است امسال با کاهش چشمگیری در صدور پروانه‌های ساختمانی در منطقه روبه‌رو شویم و از مجموع ۱۴۹۰ میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد‌های نقدی فقط ۲۴ درصد آن تا به امروز محقق شده است.

البته در این راستا با حوزه معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری جلسه‌های متعددی داشتیم تا بتوانیم با توجه به مصوباتی که در حال آمدن است و تسهیلات پیش‌بینی شده در حوزه درآمدی و شهرسازی، رونقی را در ادامه سال در بخش ساخت‌وساز داشته باشیم تا تغییر در جذب درآمد شکل بگیرد. منطقه ۱۱ پس از مناطق یک و ۹ سومین منطقه جذب درآمدی شهر محسوب می‌شود. البته در بخش اقتصادی هر چند که شهرداری آمار دقیقی از این موضوع ندارد، اما با توجه به تجاری خطی‌های پر رونق در منطقه، وضعیت مناسب است و در عین حال مجتمع تجاری خیلی خاصی در منطقه وجود ندارد.

بوستان برکت، شاخص پروژه‌های سبز منطقه

قرار است به زودی پروژه‌های مختلفی در این منطقه به بهره‌برداری برسد این پروژه‌ها چه تغییری در منطقه ایجاد می‌کند؟

خوشبختانه در راستای خدمت به شهروندان منطقه ۱۱ و البته تمام شهروندان مشهدی، ۱۱ پروژه شهری در بخش‌های فضای سبز، ترافیک و فرهنگی و ورزشی به مرحله افتتاح رسیده است و البته ما منتظر افتتاح نبوده‌ایم و با کامل شدن هر پروژه، این پروژه‌ها برای بهره‌برداری در اختیار مردم قرار گرفته، اما این افتتاحیه به نوعی رسمیت بخشیدن به آن‌هاست.

پروژه شاخص در این افتتاحیه‌ها مربوط به بخش فضای سبز و بهره‌برداری از بوستان برکت حدفاصل پل دانشجو تا بولوار سیدرضی به مساحت ۲۳.۵ است. برای این پروژه اعتبار ۱۴۵ میلیارد تومانی هزینه شده که بخش بزرگ این اعتبار هزینه شده با رقم ۱۱۴ میلیارد تومان هزینه ساخت بوستان برکت بوده است.

تملک و تعریض چهارراه میلاد، بازگشایی و اصلاح هندسی ورودی و خروجی بوستان برکت، دوربرگردان ضلع جنوبی میدان تربیت، اصلاح هندسی تقاطع بولوار دانشجو و بولوار مهران، تجهیز و آماده‌سازی مجموعه ورزشی روباز رود پارک، تجهیز و آماده‌سازی چمن‌مصنوعی زمین ورزشی روباز گلسا، کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی بولوار آزادی (حد فاصل آزادی ۳۶ تا ۴۸)، اصلاح هندسی معلم ۱/۵۶، اتصال کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی بولوار وکیل‌آباد به بولوار آزادی و مرمت و بازسازی جویچه و کانیو‌های فرسوده در منطقه ۱۱، دیگر پروژه‌هایی است که در همین روز‌ها افتتاح می‌شود.

بوستان برکت «کشت پارک» پروژه شاخص منطقه است، درباره این پروژه توضیحات تکمیلی ارائه کنید.

عملیات عمرانی بوستان برکت در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد و با اعتباری بالغ بر ۱۱۴۰ میلیارد تومان تکمیل و اکنون با نگاه ویژه دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد و تلاش شبانه‌روزی خادمان شهر بهشت آماده بهره‌برداری شده است. این بوستان با مساحت ۲۳.۵ هکتار از بولوار سیدرضی آغاز شده است و به صورت خطی و به موازات بزرگراه امام علی (ع) تا بولوار دانشجو امتداد می‌یابد.

وجود یکی از خاص‌ترین و بزرگ‌ترین آب‌نما‌های شهر به وسعت ۴۳۰۰ مترمربع، در کنار فضای‌سبز ۹.۵ هکتاری بوستان با پوشش گیاهی متنوع و زیبا، در نظر گرفتن زمین‌های متعدد ورزشی همچون بسکتبال، بدمینتون، فوتسال، والیبال و والیبال ساحلی به متراژ ۴۴۰۰ مترمربع، در کنار ۲۱۰۰ مترمربع مجموعه بازی کودکان؛ لذت استفاده از فضای بوستان را دوچندان می‌کند. همچنین در راستای دسترسی آسان‌تر شهروندان به این بوستان بزرگ، سه پارکینگ در سه ضلع شمالی، شرقی و غربی بوستان با ظرفیت پارک ۵۲۰ خودرو در نظر گرفته شده است.

البته آنچه سبب تمایز این بوستان شده، وجود نخستین باشگاه کشاورزی شهری مشهد است که حدود ۲۰۰ مزرعه کشاورزی را در قطعات ۲۵ متری به شهروندان واگذار کرده‌ایم تا در دو فصل زراعی کاشت، داشت و برداشت محصولات را با دستان خود در مزرعه کوچک شهری تجربه کنند که این نیز در نوع خود بی‌نظیر است.

ارمغان در پروژه‌های زودبازده ۲ سامان‌دهی می‌شود

در مرحله نخست پروژه‌های زودبازده، منطقه ۱۱ جایی نداشت، اما این منطقه نیز محله‌ای مانند شهرک ارمغان دارد که دچار برخی مشکلات است. آیا این محله نیز در پروژه‌های زودبازده ۲ قرار گرفته است؟

بله. این محله در فهرست پروژه‌های زودبازده ۲ جای گرفته و شش پروژه با اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای آن تعریف شده و اکنون این پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد و اتمام عملیات اجرایی ۳ پروژه باعث شده است منطقه ۱۱ در صدر پیشرفت فیزیکی پروژه‌های زودبازده ۲ در مناطق باشد.

از جمله عملیات‌هایی که در این محله اکنون به پایان رسیده؛ عملیات روکش آسفالت، سامان‌دهی جوی و جدول و پیاده‌روسازی است و بر اساس پروژه‌های زودبازده یک پروژه مهم برای مسیر جدید ورودی و خروجی این محله تعریف شده و اکنون این پروژه در مرحله مناقصه است.

برنامه‌ریزی برای ساخت ۲ تقاطع غیرهم‌سطح

با توجه به شبکه معابر اصلی در منطقه و معضل ترافیک سنگین در این محدوده، چه برنامه‌هایی برای کاهش مشکلات دارید؟

برای حل برخی از مشکلات ترافیکی، برنامه‌هایی از گذشته پیش‌بینی شده بود که در همین مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های شهری منطقه ۱۱ که در روز‌های آینده انجام می‌شود چند مورد از عنوان‌های افتتاحی مربوط به اصلاح هندسی و رفع موانع ترافیکی است، اما با توجه به جاذبه‌های گردشگری نظیر بوستان‌های مختلف منطقه و تجاری‌های موجود و همچنین محدوده متصل‌کننده جنوب غرب مشهد به شمال غرب این شهر، تردد در منطقه ۱۱ بالاست.

از همین‌رو دو کلان پروژه تقاطع غیرهم‌سطح امتداد شهید فخرایی و اتصال آن به بولوار شاهد که در مرحله طراحی است و تقاطع غیرهم‌سطح متصل‌کننده بولوار شهید قانع به بولوار شهید رفیعی واقع در منطقه ۱۰ شهری که در فاز صفر مطالعات است در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفته است و البته در آینده نیز پروژه‌ای برای ساخت زیرگذری دیگر در بولوار وکیل‌آباد در محدوده پل شهید قانع در برنامه داریم که فعلا این پروژه در اولویت نیست.

ترافیک بولوار وکیل‌آباد با توجه به ایجاد رستوران‌های متعدد به یکی از چالش‌های ترافیکی منطقه تبدیل شده است، شهرداری چه راهبردی در این‌باره در پیش گرفته است؟

همین‌طور که قبلا هم اعلام شده طرح تفصیلی جدید شهر در حال اجراست و رویکرد جدیدی که در این طرح وجود دارد به‌جای خودرومحور به مسئله انسان‌محور توجه شده است و همین مسئله نیز برای بولوار وکیل‌آباد هم وجود دارد که تبعات آن را در چند سال آینده خواهیم دید.

در گذشته کسی که می‌خواست در حاشیه بولوار وکیل‌آباد تجاری ایجاد کند باید حداقل در حد ظرفیت خودش پارکینگ نیز تأمین می‌کرد، اما در طرح جدید اجازه تأمین پارکینگ به صاحب تجاری هم داده نشده است و باید در شعاعی در پشت محور پارکینگ ایجاد شود که به نظر من تبعات این تصمیم در سال‌های آینده نمایان می‌شود. از نظر بنده شاید این رویکرد اشتباه باشد، اما اکنون طرح که به تأیید شورای عالی شهرسازی و معماری هم رسیده در حال اجرا و رویکرد پیاده‌مداری تعریف شده است. اکنون می‌توان از بولوار وکیل‌آباد به نام خیابان غذا هم یاد کرد و همین مسئله سبب بروز مشکلات ترافیکی می‌شود و با رویکرد جدید در سال‌های آینده وضعیت سخت‌تر خواهد شد.

فاز سوم رودپارک تا ۱۴۰۳ ساخته خواهد شد

پروژه بزرگ دیگری هم به نام رودپارک در حال شکل‌گیری است که فاز نخست این پروژه در زمان‌های مختلف به بهره‌برداری رسیده و اکنون فازم دوم این بوستان نیز حدفاصل فارغ‌التحصیلان تا پل شهید ستاری در حال انجام است. آخرین وضعیت ساخت این بوستان به چه شکل پیش می‌رود؟

مجموعه بوستان رودپارک چهل‌بازه حدفاصل پل نمایشگاه تا پل شهید ستاری به وسعت ۵۴ هکتار از سال‌ها پیش در حال ساخت است که تاکنون دو فاز این بوستان از پل نمایشگاه تا فارغ‌التحصیلان به وسعت ۳۰ هکتار به بهره‌برداری رسیده است و اکنون زائران و مجاوران بارگاه رضوی در حال استفاده از فضای تفریحی هستند.

در فاز سوم این بوستان نیز از فارغ‌التحصیلان تا پل شهید ستاری به وسعت ۲۴ هکتار در سال‌های گذشته و از سوی پیمانکار قبلی اقداماتی انجام شده و اکنون از پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی برخوردار است، اما برای ادامه کار اسناد مناقصه با مبلغ قراردادی ۱۷۰ میلیارد تومان آماده شده است. اعتبارات امسال این بخش از پروژه جزئی بوده است، اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم فاز سوم رود پارک تا پل شهید ستاری تا پایان سال ۱۴۰۳ به صورت گام به گام آماده بهره‌برداری شود.

همچنین در پروژه رودپارک برای اتصال دو طرف رودخانه، پل‌هایی تعبیه شده و البته در آینده نیز با ساخت پروژه تقاطع غیرهم‌سطح بولوار شهید قانع به بزرگراه امام علی (ع)، پل شهید ستاری قرار است به پیاده‌راه تبدیل شود، اما تا آن زمان یک پل پیاده در مجاورت پل سواره ایجاد خواهد شد.

سرعت‌گیری انتقال زندان نیازمند جذب سرمایه‌گذار

یکی از معضلات موجود در منطقه، وجود زندان مشهد است که سال‌ها موضوع انتقال آن در دستورکار است. آخرین وضعیت این انتقال به کجا رسیده است؟

از زمان کرونا و با توجه به مسائل امنیتی، خیابان ضلع غربی زندان واقع در بولوار شهید قانع مسدود بود که خوشبختانه با مصوبه شورای تأمین استان سال گذشته و با پیگیری‌های انجام شده از سوی مدیریت شهری این بخش از بولوار شهید قانع باز شد. این اتفاق رضایت‌مندی شهروندان را به‌همراه داشت.

اما در مجموع برای انتقال زندان، جلسه‌های مختلفی بین مسئولان شهرداری در دوره‌های مختلف با مسئولان زندان برگزار شده است، البته اکنون محل زندان جدید در جاده چناران پیش‌بینی شده و براساس بودجه دولتی امسال برای ساخت این زندان تجهیز کارگاه انجام شده است، اما باید اذعان کرد که ساخت این زندان با بودجه دولتی زمان زیادی نیاز دارد.

با توجه به این موضوع و در مراوداتی که بین شهرداری و مسئولان زندان انجام شده است، در حال پیگیری برای ساخت ضلع سوم زندان جدید هستیم. در این راستا به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم تا سرمایه‌گذار هم در ساخت زندان مشارکت داشته باشد و از زمین استحصال شده در محل زندان فعلی منفعت ببرد، اما با توجه به حجم سنگین کار و بودجه سنگینی که نیاز است سرمایه‌گذاری هنوز پیدا نشده، اما به صورت جدی برای سرعت‌بخشی به این انتقال در حال پیگیری هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->